Indigenous Identity in South Asia: Making Claims in the Colonial Chittagong Hill Tracts– Meenaxi Barkataki-Ruscheweyh

 উপনিবেশিক যুগে পার্বত্য চট্টগ্রামে আদিবাসী পরিচয়ের বিকাশ ও সংগ্রামের ইতিহাস।

মীনাক্ষী বরকতাকি-রুশেওয়ের বই "Indigenous Identity in South Asia: Making Claims in the Colonial Chittagong Hill Tracts" দক্ষিণ এশিয়ার পার্বত্য চট্টগ্রাম অঞ্চলের আদিবাসী পরিচয়ের গঠন এবং তাদের দাবির প্রেক্ষাপট নিয়ে লেখা একটি গভীর গবেষণা। বইটি ঔপনিবেশিক শাসনের সময়কালে কীভাবে এই অঞ্চলটির আদিবাসীরা নিজেদের পরিচয় তৈরি ও সংরক্ষণ করেছে এবং তাদের ভূমি ও সংস্কৃতির ওপর অধিকার দাবি করেছে, তা বিশদভাবে তুলে ধরে।

মূল প্রতিপাদ্য

বইটির প্রধান প্রতিপাদ্য হলো, পার্বত্য চট্টগ্রামের আদিবাসী জনগোষ্ঠীর পরিচয় গঠন। ঔপনিবেশিক শাসনের সময়ে ব্রিটিশ সরকার যখন এই অঞ্চলটিকে 'এলাকা বর্জিত' ঘোষণা করে এবং বাইরের জনগোষ্ঠীর প্রবেশ সীমিত করে, তখন আদিবাসীরা তাদের নিজস্ব সংস্কৃতি ও ভূখণ্ডের সুরক্ষার জন্য নিজেদের পরিচয়কে সুসংহত করতে শুরু করে। এই অঞ্চলের চাকমা, মারমা ও অন্যান্য জনগোষ্ঠী নিজেদের পরিচয়কে প্রধানত বাঙালি মুসলিম জনসংখ্যার থেকে আলাদা করে গড়ে তুলতে থাকে।

বইটির লেখিকা দেখিয়েছেন যে আদিবাসী নেতারা কীভাবে ব্রিটিশ শাসনের সাথে মোকাবিলা করে তাদের ভূমি, সংস্কৃতি এবং রাজনৈতিক অধিকার রক্ষা করার জন্য লড়াই করেছেন। তাদের সংগ্রামের মাধ্যমে, তারা এক জাতিগত সংহতির পরিচয়কে দৃঢ়ভাবে প্রতিষ্ঠিত করতে সক্ষম হন।

ভূমি অধিকার ও প্রতিরোধ

বইটিতে ভূমি অধিকার একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ হিসেবে স্থান পেয়েছে। পার্বত্য চট্টগ্রামের জনগণের কাছে ভূমি শুধুমাত্র একটি অর্থনৈতিক সম্পদ ছিল না, বরং এটি তাদের জীবনের অবিচ্ছেদ্য অংশ ছিল। ব্রিটিশ শাসনের সময় ভূমি সংক্রান্ত নিয়ম-কানুন এবং কর ব্যবস্থা আদিবাসীদের প্রথাগত ভূমি ব্যবস্থাপনাকে প্রভাবিত করে, যা তাদের আত্মপরিচয়ের একটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ ছিল। লেখিকা দেখিয়েছেন কীভাবে আদিবাসীরা এই পরিবর্তনের বিরুদ্ধে প্রতিরোধ গড়ে তুলেছিলেন এবং তাদের ভূমির ওপর ঐতিহ্যগত অধিকার প্রতিষ্ঠার চেষ্টা করেছিলেন।

সংস্কৃতি ও ধর্মীয় পরিচয়

এই বইটি আদিবাসী জনগোষ্ঠীর ধর্মীয় ও সাংস্কৃতিক পরিচয়ের উপরও আলোকপাত করে। আদিবাসীদের ধর্মীয় চর্চা, বিশেষ করে বৌদ্ধ ধর্ম ও অন্যান্য আধ্যাত্মিক বিশ্বাস, তাদের পরিচয়ের একটি বড় অংশ হিসেবে দাঁড়ায়। লেখিকা ব্যাখ্যা করেছেন যে কীভাবে এই ধর্মীয় ও সাংস্কৃতিক চর্চাগুলো তাদের আত্মপরিচয়কে সংহত করে এবং ঔপনিবেশিক শাসনের বিরুদ্ধে প্রতিরোধের প্রতীক হয়ে ওঠে।

ঐতিহাসিক ও সমকালীন প্রভাব

বইটি শুধু ঔপনিবেশিক আমলেই সীমাবদ্ধ থাকে না, বরং পার্বত্য চট্টগ্রামের আদিবাসীদের সমসাময়িক সংগ্রামগুলোর ওপরও আলোকপাত করে। ঔপনিবেশিক শাসনের সময় যে পরিচয়গত দাবি আদিবাসী নেতারা করেছিলেন, তা আজও গুরুত্বপূর্ণ, কারণ এই জনগোষ্ঠী এখনও তাদের ভূমি ও রাজনৈতিক স্বায়ত্তশাসনের জন্য সংগ্রাম করছে।

উপসংহার

“Indigenous Identity in South Asia: Making Claims in the Colonial Chittagong Hill Tracts” বইটি পার্বত্য চট্টগ্রামের আদিবাসী জনগোষ্ঠীর ইতিহাস, সংগ্রাম, এবং তাদের স্বতন্ত্র পরিচয় গঠনের এক গভীর ও সুনিপুণ বিশ্লেষণ। এটি একটি বহুমুখী গবেষণামূলক কাজ, যা দক্ষিণ এশিয়ার আদিবাসী জনগোষ্ঠীর জীবন, সংস্কৃতি, এবং রাজনৈতিক চেতনা সম্পর্কে একটি গভীর ধারণা দেয়।

এই বইটি শুধুমাত্র ইতিহাসে আগ্রহী পাঠকদের জন্যই নয়, বরং যারা আদিবাসী জনগোষ্ঠীর সংগ্রাম ও তাদের রাজনৈতিক-সাংস্কৃতিক পরিচয়ের বিকাশ সম্পর্কে জানতে চান, তাদের জন্যও অপরিহার্য।

--------------------------------------

Report on "Indigenous Identity in South Asia: Making Claims in the Colonial Chittagong Hill Tracts" by Meenaxi Barkataki-Ruscheweyh

Meenaxi Barkataki-Ruscheweyh's book "Indigenous Identity in South Asia: Making Claims in the Colonial Chittagong Hill Tracts" provides a thorough examination of the indigenous communities living in the Chittagong Hill Tracts (CHT) in modern-day Bangladesh. It offers a thorough grasp of how indigenous identities in this area were influenced by colonial control and how the people bargained for their rights, autonomy, and cultural identities. The book's major themes are outlined in brief, its conclusions are examined, and the report offers insights into the sociopolitical dynamics of the CHT region both before and after British colonial authority.

Key Themes:

1. Colonial Intervention and Indigenous Identity Formation:  The book explores the effects of British colonial rule on indigenous groups, specifically the Chakma, Marma, and Tripura. New social categories were imposed by the colonial government through the introduction of resource extraction programs and legal frameworks. The fact that indigenous people were frequently categorised as "tribal" groups served as the foundation for their demands for acknowledgement and autonomy.

2. Impact of Land and Resource Policies: Attempting to maximise resource exploitation, British land management strategies frequently resulted in the uprooting of indigenous villages. The book looks at how indigenous land rights were ignored by colonial economic policies, which reshaped how these tribes related to their land. Their customs were severely disrupted by the introduction of commercial crops, the enforcement of levies, and forest management regulations.

3. Resistance and Adaptation: Native American communities did not submit to colonial authority. The Chakma and other communities' resistance to British encroachments is highlighted in the book, especially with regard to land rights. It also highlights how these communities used the colonial legal system to assert their rights, demonstrating their ability to act independently and withstand outside influences.

4. Native American Movements and Post-Colonial battles: The book discusses how Native American battles for land rights and respect have persisted throughout the post-colonial era. After independence, the effects of colonialism persisted in influencing indigenous identity politics, especially with the creation of the nation-state of Pakistan (and later Bangladesh). This study examines the struggle of indigenous peoples in South Asia for autonomy and cultural preservation, particularly in light of policies implemented by the government of the Bengali majority.

Analytical Insights: The Role of Colonialism in Creating Identity Politics One of the main points of the book is that, in addition to being an outside force imposing rule over the native inhabitants, British colonialism also served as a catalyst for the transformation of those nations' identities. The formulation of a unique indigenous identity was aided by the establishment of tribal and non-tribal classifications, the application of land laws, and the tactical partnerships between colonial administrators and indigenous leaders.

Dynamic Nature of Indigenous Identity: Rather than being a rigid category, indigenous identity is shown in the book as a flexible and dynamic construct. Communities such as the Chakma engaged in ongoing identity negotiations with colonial and post-colonial state structures. Their battles for economic and political sovereignty as well as resource control shaped their identity in addition to their ethnicity.

Comparative Analysis with Other Indigenous Movements: Barkataki-Ruscheweyh effectively draws comparisons with other indigenous movements in South Asia, even though the CHT is still the main subject of discussion. The author draws parallels between the movements in Northeast India and other oppressed areas and sets the struggles of the Chakma and other CHT communities within a larger South Asian context. This comparative approach helps the reader understand the commonalities in the challenges faced by indigenous populations across different colonial and post-colonial contexts.

Advantages and Drawbacks:
Advantages:

Extensive Case Study of the Chittagong Hill Tracts: The careful attention to the CHT offers a sophisticated perspective on the particular difficulties that indigenous peoples encountered both during and after colonisation. With the support of anthropological investigations, oral histories, and archives, the book provides a thorough historical narrative.
Multidisciplinary Approach: Barkataki-Ruscheweyh's incorporation of political science, anthropology, and history enhances the study of indigenous identity development and makes the book readable by a large readership.
Examining Resistance and Agency: The book places a strong emphasis on indigenous agency, demonstrating that these groups were actively involved in the creation of their own identities and in resisting colonial control rather than being passive targets of it.

Drawbacks:

Limited Comparative Scope: While the author draws similarities to other indigenous movements, the book could have benefited from a more extensive comparative examination with worldwide indigenous movements. This would assist in placing the CHT experience within a larger, worldwide context of movements for indigenous rights and decolonisation.
Emphasis on Colonial Era: While discussing post-colonial topics, the book primarily concentrates on the colonial era. The analysis might have been strengthened by a more thorough examination of post-independence developments, especially as they relate to Bangladesh's policies on the CHT.

In conclusion, Meenaxi Barkataki-Ruscheweyh's "Indigenous Identity in South Asia: Making Claims in the Colonial Chittagong Hill Tracts" is an important academic work that advances our understanding of how indigenous identities are formed and the sociopolitical history of the Chittagong Hill Tracts. It offers a comprehensive examination of how the lives and identities of the indigenous people in this area were changed by colonial and post-colonial policy. The book helps interact with current discussions on indigenous rights, identity politics, and decolonisation in addition to providing context for comprehending the historical background.

The book explores the challenges of establishing indigenous identities in South Asia, particularly during British colonial rule. It emphasizes indigenous autonomy and their resilience. However, it could have better analyzed Bangladesh post-independence, ongoing autonomy battles, and provided a more comprehensive comparison with other indigenous movements.

This book is essential for those interested in post-colonial identity politics, South Asian history, and indigenous studies, as it critically examines the ongoing struggle for indigenous recognition and rights.


Comments